Шарат Джойс про ключові “інгредієнти” необхідні для практики йоги

По завершенню свого 2017-го туру в США Шарат Джойс розповідає нам про необхідні складові [“інгредієнти”] успішної практики йоги.

“Коли піца тільки почала з’являтись в Індії, багато компаній, щоб привабити клієнтів, всіляко просували себе на ринку. Одна з них створила нову піцу під назвою “Gobi Manchurian Pizza.”. Нам було дуже цікаво спробувати, тому ми замовили одну таку піцу до нашого дому. Як виявилось, це була звичайна піца зі шматочками “Gobi Manchurian”, страви китайської кухні, зверху. Багато людей купували цю піццу. Це було щось нове, незвичне і смачне, але це не було здорово. Точнісінько так сталось із йогою: вона стала смачною і привабливою, але не здоровою.

Сьогодні існує стільки різних стилів йоги. Люди просто ставлять своє прізвище перед словом йога і створюють новий стиль. Вони очікують мати багато послідовників. Вони створюють різноманітні відеоматеріали, але така йога схожа на нездорову їжу [“junk food”]. Це смачно, гарно виглядає, але це не здорово. Люди сприймають ці стилі як справжню йогу, вони пробують їх, і думають, що практикують йогу, але, насправді, це не так.

Аштанга-йога не є стилем йоги. Це метод для вивчення чогось набагато більшого за стійку на руках. Багато людей бачать стійку на руках чи ногу за головою, і думають, що це – Аштанга йога. Але Аштанга-йога – це метод, який дозволяє зрозуміти, що таке йога, зрозуміти, хто ми, насправді, як бути більш відповідальним, як бути кращими людьми у цьому світі. Аштанга-йога – це метод.

Я багато разів про це говорив, але учням слід постійно нагадувати про фундаментальні принципи Аштанга йоги: про яму і ніяму. Вони є ключовими “інгредієнтами” для розуміння та практики йоги. Це як приготування страви за рецептом: вам потрібні чітко визначені інгредієнти, інакше нічого не вийде, і ви будете практикувати щось інше, але не йогу.

Аштанга метод складається з восьми ланок. Перші чотири є зовнішніми “стовпами”: яма, ніяма, асана і пранаяма. “Яма” має наступні відгалуження: ахімса, сатья, астея, брахмачар’я, апараграха. Відгалуження “ніями”: сауча, сантоша, тапас, свадх’яя, ішвара пранідхана. Усі вони є дуже важливими “інгредієнтами”, необхідними для нашого духовного розвитку. Якщо ви хочете поглиблюватись у практиці, то ці інгредієнти для вас є незамінними. Без них ви ніколи не зрозумієте йогу. Ви можете прожити усе життя, хибно думаючи, що йога – це те, що гнучкі люди роблять на фотографіях та відеороликах, заклавши ногу за голову чи виконуючи стійку на руках. Це привабливо, це створює гарну фотографію, але це не йога.

Наступні чотири ланки – прат’яхара, дхарана, дх’яна і самадхі – є внутрішніми практиками. Після освоєння перших чотирьох ланок, інші чотири відбудуться автоматично. Немає потреби докладати якихось зусиль з вашого боку, вони відбудуться автоматично. Звичайно, це вищі і тонші рівні йоги. Щоб досягти їх, вам доведеться позбутись багатьох шаблонів поведінки, прив’язанностей, звичок, багатьох речей.

Це буде практикою на усе життя, і справжньої трансформації можна буде досягти лише освоївши усі ланки. Не пройшовши відповідного навчання, неможливо зрозуміти, що таке йога. Але те, що я маю на увазі під навчанням, – це, насправді, практика, застосування теорії на практиці, а не формальна освіта.

Мій дід, Шрі К. Паттабхі Джойс, любив повторювати: “99% – практика, 1% – теорія”. Однак, люди часто неправильно його розуміли. Вони практикували асани з ранку до вечора. Але мій дід мав на увазі те, що теорію, тобто “яма” та “ніяма”, слід постійно застосовувати на практиці. Не слід просто сидіти і читати про це в книжках, цими поняттями потрібно жити. Хіба можна досягти заспокоєння розуму, лише повторюючи «citta vritti nirodha» (другу сутру «Йога сутр» Патанджалі)? Це не станеться, навіть якщо ви прочитаєте її тисячу разів. Цілком ймовірно, цим ви досягнете як раз протилежного результату. Теорію йоги слід постійно застосовувати на практиці. Тільки тоді, коли ви почнете застосовувати теорію йоги у вашому повсякденному житті, ви досягнете стану «чітта врітті ніродаха».
Проте, найважливіше для нас – зберігати спокій та жити у мирі кожного дня. Це те, на чому нам слід зосередити свою увагу. Сьогодні ти можеш бути дуже знаменитим, а завтра втратиш усю популярність. Майстерність виконання асан приходить та втрачається, гроші приходять та втрачаються, слава приходить та втрачається. Наше ж завдання полягає у тому, щоб залишатись спокійними, незворушними та врівноваженими. Це те, що дає нам практика асан.

Хто з вас може сидіти в одній позі протягом тривалого періоду часу, контролюючи свій розум? Взяти контроль над “врітті” – метушливістю нашого розуму – можна лише у незворушному стані, котрий можна досягти через практику. Це метод для досягнення душевної збаланосваності. “Samatvam yoga uchyate”. Samatvam – це спокій, рівновага, незворушність. У цьому суть йоги. Це тривала практика ключових “інгредієнтів” упродовж усього життя. Правильна основа допоможе досягти врівноваженості, і таким чином, ви почнете практикувати справжню йогу. Якщо це може статись зі мною, це може статись і з вами. Ми нічим не відрізняємось. Для цього потрібно мати лише непохитне, позитивне бачення. Йогу може осягнути будь-хто, якщо докладе до цього необхідних “інгредієнтів”.

Джерело: http://www.sonima.com/yoga/true-yoga-practice/
Переклад: Роман Юринц

Leave a Reply

Your email address will not be published.